Luonnolliseen kieleen perustuva, standardoitu ja radioteitse välitetty
ilmailukoodikieli muodostaa lennonjohtajien ja lentäjien välisen
informaationsiirtomenetelmän perustan. Edellä kuvattu tiedonsiirtoketju on
kuitenkin altis erilaisille teknisille ja/tai inhimillistä alkuperää oleville
häiriötekijöille. Viestiliikennepuheen ymmärrettävyys ei rakennu yksin
lennonjohtajan konkreettisesta puhunnoksesta. Viestin yksiselitteisen
merkityksen välittymiseen vaikuttavat myös ratkaisevasti sekä viestin
vastaanottaja eli lentäjä että ohjaamotyöympäristö hälyineen. Puhutun viestin
ymmärrettävyyttä voivat näin ollen oleellisesti huonontaa esimerkiksi
viestintään osallistuvien heikko kansainvälisen ilmailukoodikielen
kompetenssi tai radiokanavan kohina.
Viestiliikennepuheen ymmärrettävyyttä koskevan tutkimuksen tarkoituksena on
selvittää puheentutkimuksen näkökulmasta ja keinoin suomalaisen
lennonjohtajan radiopuhelinviestinnän ymmärrettävyyttä. Tutkimuksen
kokonaistavoitteena on siten lentoturvallisuuden parantaminen. Tutkimuksessa
saatua tietoa voidaan myös soveltaa sekä uusien lennonjohtajien ja lentäjien
koulutuksessa että onnettomuus- ja/tai rikostutkinnassa. Tieto
viestiliikennepuheen erityispiirteistä on oleellista esimerkiksi silloin, kun
selvitetään tutkinnallisin perustein haltuun otetun audiotallenteen
sanatarkkaa sisältöä ja/tai identifioidaan puhujia.
Tutkimus liittyy Puhujantunnistushankkeeseen osana Suomenkielisen
puheteknologian yhteishanketta (SuoPuhe TEKES 40285/00, 40406/01, 40238/02,
HY 460325).