Äänteiden esitietoinen havaitseminen:
Vieraan kielen oppiminen vaikuttaa äidinkielen ja opittavan kielen
vokaalien prosessointiin
¹Maija S. Peltola, ²Teija Kujala, ¹Jyrki Tuomainen, ³Maria Ek, ¹Olli
Aaltonen, 4Risto Näätänen
¹Fonetiikka, Turun yliopisto
²Helsingin yliopiston tutkijakollegium, Helsingin yliopisto
³ Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus, Turun yliopisto,
4 Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö, Helsingin yliopisto
Vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa on usein painotettu kirjallista
kielitaitoa tai ääntämistä; havaitsemista on puolestaan tutkittu
erilaisten kuuntelukokeiden avulla (kategorisointi, hyvyyden arviointi
ja diskriminointi). Vieraan kielen oppimisen kannalta on kuitenkin
tärkeää tarkastella myös äänteiden esitietoista prosessointia, ja
verrata, miten äidinkielen ja vieraan kielen prosessointi eroavat
toisistaan. Mismatch negatiivisuus (MMN) on tarkkaavaisuudesta
riippumaton herätevaste (Näätänen 1992), jota hyödyntämällä voidaan
tutkia, perustuuko vieraan kielen havaitseminen samantapaisiin
automattisesti reagoiviin muistijälkiin kuin äidinkielen prosessointi
(Näätänen et al. 1997), eli onko vieraan kielen äänteitä opittu
havaitsemaan automaattisesti.
Kolme koehenkilöryhmää (1. naiivit suomalaiset, 2. edistyneet
suomalaiset englannin opiskelijat, 3. englantilaiset) osallistui MMN
rekisteröintiin, jossa tutkittiin sekä äidinkielen (suomi) että vieraan
kielen (englanti) vokaalien esitietoista ja tietoista havaitsemista.
Ensimmäisessä vaiheessa koehenkilöiltä mitattiin aivosähkökäyrää (EEG)
samalla, kun he kuulivat suomen (/i/-/e/, akustinen ero 185 Mel) ja
englannin ( /i/-/e/ 272 Mel, /i/-/I/ 108 Mel, /e/-/I/ 182 Mel) vokaaleja
katsellessaan videofilmiä ja toisessa vaiheessa koehenkilöiden
reaktioaikoja (RT) testattiin samoihin ärsyke-eroihin. Tulokset
osoittivat, että äidinkielen vokaalien esitietoiseen havaitsemiseen
vaikuttaa uuden kielen oppiminen (ryhmän 1 MMN suomen vokaaleille oli
merkitsevästi suurempi kuin ryhmän 2). Lisäksi havaittiin, etteivät
opiskelijat reagoineet uuteen vokaalikontrastiin englannin /e/-/I/ yhtä
voimakkaasti kuin englantilaiset (ryhmän 2 MMN erosi merkitsevästi
ryhmän 3 vasteesta). Lisäksi on mahdollista, että jo lyhyt (n. 3-6 kk)
oleskelu vieraassa maassa aiheuttaa muutoksia havaitsemiseen (ryhmän 3
vasteet eivät eronneet suomalaisten vasteista suomen vokaalien
kohdalla). Reaktioaikamittausten tulokset puolestaan viittasivat siihen,
että - ainakin akustisen eron ollessa suuri - reaktiohin näyttää
vaikuttavan myös akustiikka. Lisäksi havaittiin, että opiskelijat
reagoivat nopeimmin kaikkiin ärsykkeisiin.
Tulokset viittaavat siihen, että vieraan kielen oppiminen
kouluopetuksessa eroaa sen omaksumisesta aidossa ympäristössä (Winkler
et al. 1999), jolloin muistijäljet syntyvät nopeasti, jopa muutamassa
kuukaudessa, kuten tässä tutkimuksessa havaittiin. Lisäksi tulokset
viittaavat siihen, että äidinkielen ja vieraan kielen järjestelmät
voivat oppimisprosessin aikana ainakin hetkellisesti vaikuttaa toisiinsa
pienentäen MMN amplitudia.
Näätänen, R. 1992. Attention and Brain Function. Hillsdale: Erlbaum.
Näätänen. R., Lehtokoski, A., Lennes, M., Cheour, M., Huotilainen, M.,
Iivonen, A., Vainio, M., Alku, P., Ilmoniemi, R.J., Luuk, A., Allik, J.,
Sinkkonen, J. and Alho, K. Language-specific phoneme representations
revealed by elecrtic and magnetic brain responses. Nature, 385 (1997)
432-434)
Winkler, I. Kujala, T., Tiitinen, H., Sivonen, P., Alku, P., Lehtokoski,
A., Czigler, I., Csépe, V., Ilmoniemi R.J. and Näätänen, R. Brain
responses reveal the learning of foreign language phonemes,
Psychophysiology, 36 (1999) 638-642.
|
|
|