Signaalinkäsittelytekniikan laboratorio
Digitaalitekniikan perusteet
Luennot Sivukartta Sanasto Laskuharjoitukset |
Maija-pelin valtinarvontakone
Maija-pelissä pata ei voi olla valttia, mutta muuten valtti valitaan pelikohtaisesti. Tässä
esimerkissä suunnitellaan valtinarvontakone, joka antaa satunnaisesti valtiksi joko hertan, ruudun tai ristin.
Arvontakone toteutetaan tilakoneella, jossa on kolme tilaa, yksi kutakin valttikandidaattimaata (hertta, ruutu, risti) kohden.
Sekvenssipiirin kellotaajuudeksi valitaan ihmisen reagointikykyyn nähden suuri arvo, esimerkiksi 100 kHz.
Piiri kiertää kolmessa eri tilassaan 10 mikrosekunnin välein. Piiriin liitetään painike, jonka avulla tilakierto
saadaan pysähtymään siihen tilaan, jossa piiri napin painalluksen loppuessa oli. Tämä ilmaisee, mikä
maa on valttia.
Lisäksi määritellään, että tilaa ilmaiseva lamppu palaa vain napin painalluksen jälkeen.
ASM -ja lohkokaavio
D-kiikkutoteutus
Antojen lausekkeet:
Seuraavalla sivulla esitetään saman piirin JK-kiikkutoteutus. |
||||||||
Luento 10
Lisätietoja: |
Tämän sivun sisällöstä vastaa
aura@wooster.hut.fi URL: http://signal.hut.fi/digis/luento10/maija.html Sivua on viimeksi päivitetty 19.08.2003. |